Początkujący – split, kontra FBW

Wchodząc na fora internetowe, na których znajdziecie wszystkie informacje odnośnie treningu siłowego, można spotkać się z wieloma systemami treningowymi. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, często nie wiedzą, w jaki sposób powinni ćwiczyć, by być usatysfakcjonowanym ze swoich treningów i żeby przyniosły one wymierny efekt.

W dalszym ciągu do najpopularniejszych należą split i popularne FBW. Warto więc powiedzieć sobie o wszystkich pozytywnych i negatywnych stronach tych treningów, ponieważ dzięki temu o wiele łatwiej będzie Wam dostosować metody treningowe do oczekiwań. Jeśli jednak nie jesteście pewni swoich decyzji i zbyt duża ilość informacji namąciła Wam w głowie, to warto znaleźć specjalistów, którzy poprowadzą Was przez pierwsze miesiące. Trener personalny online może nauczyć Was poprawnej techniki i przedstawić rozwiązania, które dostarczą najlepszych efektów.

Slip 3 razy w tygodniu – tak, ale nie dla początkujących

Jeśli dopiero zaczynasz w sportach sylwetkowych, to musisz pamiętać o tym, że Twój organizm powinien zaadaptować się do takiej formy wysiłku. Split jest dobrym pomysłem dla osób z większym doświadczeniem, których treningi są o wiele bardziej wymagające dla organizmu – wybaczcie, ale Wasze 50 kg w seriach 5×5, nie są dla nikogo imponujące. Oczywiście nie ma nic złego w takiej sile na początku – nie od razu Rzym zbudowano, ale jeśli nie przekroczyłeś jeszcze magicznej bariery 100 kg, to nie mów o sobie, jako siłaczu trójboiście.

Split zazwyczaj angażuje jedynie jedną partię mięśni w jeden dzień w tygodniu – reszta oparta jest na porządnej regeneracji. Dobry trener personalny online może rozpisać Wam split na początku, jednak pamiętajcie, że są lepsze pomysły, które przy dobrze dopasowanej diecie i poprawnej regeneracji, przyniosą szybciej rezultaty.

FBW – to całkiem dobry pomysł

Ilość serii w rozliczeniu tygodniowym się zgadza, jednak cały czas ruszacie dany mięsień, dzięki czemu zaczyna on pracować. W treningu split wykonujesz przykładowo 3 ćwiczenia na klatkę i 3 ćwiczenia na triceps – przy FBW jest to jedno ćwiczenie na klatkę, jedno na triceps i jedno na każdą partię ciała. Dzięki temu regeneracja zajmuje Twojemu organizmowi o wiele mniej czasu, a ty stale angażujesz mięśnie, dzięki czemu możesz zacząć progresować.

Trener personalny musi wziąć pod uwagę także ilość treningów, rozkładając cały trening, ponieważ FBW doskonale sprawdzi się zarówno w przypadku 3 treningów tygodniowo, jak i 2.

Podsumowując

Jeśli Wasz wybór ma zależeć od nas, to zalecamy trening FBW. Przyniesie on duże lepsze efekty, co przełoży się także na Wasze zdrowie i samopoczucie. Nie przeładowujcie swoich  planów treningowych, ponieważ nie zawsze więcej znaczy lepiej – chyba że nakierowujecie swoje działanie na poprawę konkretnych partii, lecz róbcie to każdorazowo pod okiem specjalisty. Trener personalny to skarb, zwłaszcza jeśli interesuje się on swoimi podopiecznymi.

Autor

Trener

Utytułowany trener personalny. Mokotów to miejsce w Warszawie, w którym możesz mnie znaleźć.