Czy przysiady to jedyne ćwiczenie na nogi i pośladki, które warto wykonywać?

Świat treningu siłowego, z każdym rokiem zaskakuje innowacjami. Pojawiają się nowe przyrządy, maszyny, hammery, plany treningowe i wiedza na temat pracy mięśnie i organizmu. Można obecnie jednak zaobserwować pewien ciekawy trend. Niemal każdy trener personalny online bazuje na wolnych ciężarach i dużej ilości podstawowy ćwiczeń.

Należą do tej grupy m.in. przysiady, martwe ciągi i wyciskanie na ławce płaskiej. Czy są to jednak jedyne ciekawe propozycje dla osób trenujących siłowo? Warto odpowiedzieć na to pytania, gdyż budowanie masy, siły i sylwetki nie jest wcale tak proste, jak wydaje się większości osób rozpoczynających swoją przygodę.

Przysiad – podstawa, lecz zadbaj o swoją mobilność

Jest to pozornie tak proste ćwiczenie, lecz może dostarczyć znacznie więcej trudności, niż Wam się wydaje. Jest to bardzo skomplikowany ruch pod względem odpowiedniej techniki – zwłaszcza biorąc pod uwagę ciężar (często niemały) na barkach. Należy zadbać o odpowiednią mobilność i umiejętności, które pozwolą na pracę nóg, pośladków, bioder, a nawet brzucha i pleców.

Niestety, mało kto (nietrenujący) dysponuje mobilność, pozwalającą wykonać poprawny ruch. Warto więc umówić się na trening personalny, który zostanie poprowadzony przez specjalistę. Nie tylko oceni on Wasze możliwości, ale także pokaże technikę wykonywanego ćwiczenia, wskaże dalsze kroki względem poprawy mobilności i przede wszystkim nauczy Was progresować w sposób bezpieczny. Czasem jeden dobrze przeprowadzony trening personalny może dostarczyć większej wiedzy, niż kilkuletnie prowadzenie przez amatora.

Dodatki, czyli suwnica, hip thrusty i coś na dwugłowe uda

Zaczniemy od pośladków, ponieważ to prawdopodobnie one interesują żeńską publikę najbardziej. Hip thrusty to najpopularniejsze ćwiczenie, które pozwala kobietom progresować do bardzo wysokich ciężarów. Wymaga jednak odpowiedniej techniki, dlatego zalecana jest współpraca z trenem i trening personalny. Online to wygodna współpraca, lecz nie zawsze pozwoli wykluczyć błędy, więc konsultacje będą niezbędne. Co nie znaczy wcale, że profesjonalny trener personalny online, nie będzie mógł przeprowadzić z Wami sesji treningowej co jakiś czas.

Następnie jako dodatek, warto atakować czworogłowe uda takimi ćwiczeniami jak suwnica, dzięki której będziecie mogli wypychać naprawdę imponujące ciężary. To motywujące ćwiczenie przyzwyczai Wad do wysokich cyfr, więc pozytywnie wpłynie także na psychikę zawodnika i ciężko przy nim o błędną technikę, dlatego nawet amator skorzysta podczas treningu. Świetnym pomysłem są także wykroki, które pozwolą na aktywację mięśni stabilizujących.

Największy problem może pojawić się przy mięśniach dwugłowych uda, ponieważ często wymagają one sprzętu. Bez maszyn i wyciągów ciężko będzie wykonać taki trening.

Podsumowanie

Jak widać, przysiad jest królem i każdy trening siłowy powinien być na nim oparty, lecz warto dodawać inne elementy, które urozmaicają ruch i zaatakują włókna mięśniowe pod innym kątem.

Autor

Trener

Utytułowany trener personalny. Mokotów to miejsce w Warszawie, w którym możesz mnie znaleźć.